onsdag 20 februari 2008

Dyckert

Idag när jag och Marie lekte kom Töre på tal. Som vanligt när vi pratar om Törebor använder vi uttrycket dyckert, eller rättare sagt dyckert´s.

- Men. Varför kallas Törebor dyckert´s egentligen ?

- Men det vet väl alla, det har ju funnits en spikfabrik i Töre
förr i tiden

- Men det är väl inte enbart därför, det måste ju ha med avsaknaden av huvud att göra?

- Ja, men det är klart, du vet en vanlig spik den har huvud, men en dyckert har ingen skalle och det har inte töreborna heller, de är ju lite dumma

- Ja, men det är klart, nog visste jag det - Men används uttrycket bara om tjejer/kvinnor?

- Nej men herregud, det är katter, hundar, kossor, kvinnor, karlar, gamla, allt som kommer från Töre

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa, vad ska man säga om dessa dyckerts?
Jag har ju själv en pappa som kommer från Töre, och alltså då halva min släkt. Vad blir jag då? Fundera på det du...

/Marie

Anonym sa...

Marie jag är ganska säker på att man skulle kalla dig för trallskruv....