fredag 30 maj 2008

Tyska med sina diftonger och grejer

Jag ogillar tyska, jag förkastar tyska som språk i allmänhet. Det är ett mycket avskyvärt språk. Jag tycker det låter lite som om de kräks i munnen. Jag vägrade redan på högstadiet studera detta språk. Blir riktigt imponerad vilken otroligt liten smart människa jag var redan då.

Tyskan har även krånglat till allt med egna bokstäver och grejer. Vad är det med dem egentligen. Helt onödvändiga. Ska ni ha egna bokstäver så ha ett helt eget alfabet. Hieroglyfer är mäktigt! Era konstiga U och nomintecken som ß. Ett dubbel s, som används i skriven tyska efter lång vokal samt efter diftongerna au, äu, eu, ei. ?????????

Ja behöver jag säga mer, omständiga tyskar. Jag tycker ni ska ta livet på lite mindre allvar, jobba lite mindre, rensa alfabetet på onödigheter och bli lite mer humoristiska.

Inga kommentarer: