onsdag 16 januari 2008

Sticka

Vad är det för sticksjuka som drar över landet. Har någonstans fått en uppfattning om att stickfenomenet dog ut någon gång på slutet av 80- talet. Jag är i alla fall glad att stickning åter igen är på uppsving. Det är respekt att kunna handarbeta. Det är även status mormor och det är alltid ett plus.

Något som verkar gemensamt för alla stickande människor är att de blir besatta. Ett lysande exempel på detta är min mor som jag inte sett handarbeta på 15 år. Men nu har hon tagit fram stickkorgen igen och jag kan garantera att det är massproduktion det handlar om. Kvinnan stickar med våld.

Min handarbetskarriär är inte mycket att tala om. Det enda jag har lyckas åstadkomma är en sjal. Vet inte om jag med rätta kan kalla den det. Min sjal blev i alla fall vanskapt och min kära mor tyckte det var slöseri med garn och rev upp den. Något gott kom ur det hela. Fick ett par fina knallröda tofflor som var avkommor till min gamla sjal. Stickning är visst ekologiskt också.

Hursomhelst är jag väldigt sugen på att sätta igång en stick. Hittade detta fina mönster. Känns som ett bungyjump att börja med en kofta, men hur kul är det att sticka sockar.



Det ska bli intressant att se hur det slutar. Hade samma ambitioner när jag ville börja spela gitarr, konstigt nog kan jag fortfarande inte spela solot i sultans of swing. Märkligt!

Ska leka Arn när min kofta är klar och emigrera till Norge.

Inga kommentarer: