tisdag 13 januari 2009

Palt´n



Vad är det med Piteborna och deras besatthet i palt. Det är bara palt, palt och palt. Piteåborna är rent ytliga i sin palthet. Hur kan man vilja ha en geggklump som symbol för sitt samhälle.

Piteborna ser allt som symbolik för palt. Globen är en undermedveten symbol av palt och har skapats till paltens ära. När barn har snöbollskrig har de egentligen paltkrig. I skolan har de inte spädbarn inlagda i formalin, istället har de konserverade paltar från 1700-talet. I grundskolan har barnen inte bara so, engelska, svenska och matte, de har även paltkunskap på schemat. De fostras som tidigare generationer till att bli hjärntvättade i paltspad.

Tydligen finns det även en paltakademi i Piteå och Thomas Holmström använder sin Stanley cup pokal som paltgryta. Piteborna har även mage att utlysa palt till en egen kultur, paltkulturen. Jag slår vad om att namnet Palteria kom på tal när den nya gallerian skulle namnges. Varför döper de helt enkelt inte om Piteå till Palt istället.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att den bild av palt som du presenterar på din blogg är väldigt objektiv.

Den visar inte den enkla underbara gastronomiska upplevelsen som Palt verkligen är hos många i Sverige.


// stockholmarn

Anonym sa...

Inget slår ett hederligt paltkoma, det är det enda jag vill säga. Och då är jag inte ens från Pite.

Headon sa...

hahahaha!
underbart.
PRECIS så där är det!
"åh, pite med palten?"

word, fröken Ö!

Lina sa...

Jag som trodde att globen var avbild av en patte?
Tänk här har jag gått och varit stolt över att vi brudar fått EN o-fallos-iansk symbol till vår ära i alla fall.

Anonym sa...

Vad skönt med någon som vill visa paltens baksida. Jag var själv nere i palt-träsket ett tag. Kunde inte få nog.... den ena paltkoman avlöste den andra. Vissa helger var ett enda långt töcken där jag bara klev upp ur soffan för att gå på toaletten eller trycka i mig ännu en palt. Livet var på väg utför.

Mitt uppvaknande kom då jag skallade en tant i kön fram till paltutdelningen på paltdagen i piteå. Efter detta blev jag anfallen bakifrån av hela den lokala PRO-styrelsen.

Omtöcknad linkade jag hem till djupviken för att istället beställa en pizza. Det var då jag bestämde mig för att flytta till luleå.

Efter ett ett och ett halvt år i denna stad har jag äntligen lyckats skaka av mig den obehagliga blöta filten som piteandan utgör och jag känner mig friare än jag någonsin gjort.

Visst händer det att jag får ett återfall men jag har koll på vad jag gör nu.

Headon sa...

forgive me fia, for I have sinned.
jag åt palt idag.
jag förstår att straffet kommer att bli hårt, men jag är beredd att sona mina brott nu.