onsdag 23 december 2009

Den pulserande ådern och amerikanska granar stöpta i form



Gårdagen var ett riktigt helvete. Började dagen med att skjuta in en dubbel dos nässpray för att sedan trycka i mig en trippel dos alvedon. Sedan bar det iväg till arbetet. På lunchen handlades det julklappar i ren panik och hysteri. Efter en oplanerad 12 h dag kom jag hem, slafsade ihop en resväska med kläder för en veckas vistelse i skogen. Jag har aldrig sett mina blodådror pulsera så i pannan. Är det verkligen såhär det ska vara? Ska julen vara blodsmak i munnen och droppande armhålor?

Väl framme i skogen, 3 h försenad till middagen, svepte jag två muggar glögg och klädde granen med mor. Jag har aldrig missat denna tradition på 26 år, så i helvete jag skulle missa det i år. Granen skall kläs om det så ska göras med våld. I år är första året vi har en köpesgran. Visst är det vacker och onaturligt symmetrisk. Men inget går upp emot en stulen gran som är sned, vind och barrande. Granen är i alla fall inte i rosa plast och från Rusta. Den lever och luktar. Och det är mer än många andra är förunnat.

Får inte glömma avslutningen på kvällen, för vad går upp mot att bli skallad i äppelskallen av ett hundhuvud. Ett Halvspräckt ögonbryn är jätteskönt, bara så att ni vet.

GOD JUL och God Stress.

Inga kommentarer: