söndag 23 november 2008

A Complete History of My Sexual Failures

Såg en fantastisk film igår och detta kan jag tacka kära H för som alltid berikar mitt liv med bra tips.



A Complete History of My Sexual Failures heter filmen och den är filmatiserad som en dokumentär. Filmen handlar om en kille som efter att ha blivit dumpad otaliga gånger bestämmer sig för att göra en film om detta för att försöka komma på vad det är för fel på honom, relationerna och kvinnorna. Det är svårt att veta hur mycket som är sant och vad som är fiktion. Huvudrollen Chris Waitt spelar i alla fall sig själv. Jag har bestämt mig för att utgå ifrån att allt är sant, eftersom det då känns som om världen är en lite roligare plats.

Det jag tycker är så intressant är att jag tror de flesta tjejer någon gång träffat en kille som Chris. En sexig Curt Cobain kille med trasiga jeans, rufsigt hår och stickers på gitarren. Ja, jag erkänner man blir lite kär i karaktären när man ser filmen. Detta trots att han har hur många issues som helst. Av egen erfarenhet vet jag att killar som Chris är de mest intressanta. Det är attraktivt med komplexa och konstnärliga människor som lever för dagen. Men ofta är själva idén om ett förhållande med en sådan kille mer sagolik än realiteten. Det är häftigt med någon som har grodyngel som husdjur hemma i badkaret, men efter ett tag kan till och med det bli påfrestande.

Hursomhelst, Chris är en sådan kille som tigger pizzakanter och tittar på en med tomma, oförstående ögon. Men jag kan ändå inte förneka att jag hade blivit dödligt förälskad i honom om jag träffat honom i verkligheten. Dock hade jag nog dödad honom efter en vecka eller två. Men tiden innan dess hade nog varit rent filmiskt. Ett ögonblick kan vara mycket värt.

A Complete History of My Sexual Failures hade även ett bra slut, det är inte ofta det händer. Finns det något värre än förutsägbara, amerikanska äckelromantiska slut. Slutet var romantiskt, men på ett sådant sätt att jag utan att grimasera kan säga att det ger hopp om att det finns en, eller flera rätta för alla och då menar jag alla.

Inga kommentarer: