torsdag 20 november 2008

Hyresgästens helvete

Jag bor i hyresrätt. Jag trivs. Jag älskar den ansvarslösa möjligheten detta ger. Tänk er, spisen går sönder, det enda jag behöver göra är att ta upp telefonen och ringa någon som fixar, inte kostar det något heller. Man behöver inte skotta snö, delta i gårdsstädningar, tänka på att köpa nya vitvaror. Okej det fanns inte lika många fördelar som jag trodde när jag började skriva detta inlägg men jag fortsätter i alla fall.

Det finns naturligtvis även en baksida med att vara hyresgäst. Denna baksida kan skapa paranoia och nervösa tics. När jag är i tvättstugan skrider jag fram över golvet och glömmer aldrig att ta bort luddet ur torktumlaren. Ja detta är inte för att jag rättar mig i ledet, jag unnar helt enkelt inte fru Sundvall och gänget nöjet att få skriva dataskrivna hatbrev. Nä istället ser jag till att inte göra ett endaste misstag, det är lite som att städa en brottsplats, jag lämnar inga spår efter min närvaro.

Samma gäller när jag är ute med hunden, är någon i närheten är jag mycket duktig och använder bajspåse, däremot kan jag vara lite wild and crazy när jag är ute med Doris nattetid. Då kör jag hardcore och kollar över andra axeln när hon uträttar sina behov.

Jag har haft fest några gånger, bäst var nog tjejfesten när utebordet gick sönder och två groggar ramlade ner på tanten unders balkong. Men jag misstänker att hon är en Gilbert Grapemamma eftersom jag aldrig sett henne, så det är ingens större fara. Senare på kvällen stod även några brudar och dansade toppless på balkongen, detta tror jag enbart uppskattades eftersom det bor en hormonstinn yngling mittemot.

Det finns även tillfällen när jag druckit ett glas vin och bestämmer mig för att gå ut och ropa i trappen. En gång tappade jag ett par skitiga trosor i trapphuset på väg ner till tvättstugan och hittade dem först efter 4 h, de låg kvar, jag trodde lätt någon skulle ta dem som souvenir. Nu sist ringde min svägerska på en grannes dörr klockan 23.30 för att fråga efter ett sugrör. Jag känner mig älskad i vår trapp. Jag är nog lite av en favorit.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, vi har bara ett väldigt tålamod.

//Grannarna

Headon sa...

Fia - Grannarna: 0-1

Anonym sa...

Vi är väl medvetna om dina sattyg och du ska inte tro att du kommer undan med att inte rensa filtrerna i tvätt maskinen eller inte plocka upp efter hundfaan. Vi håller dig under uppsyn..

ps. jag ollade dina äckliga bajstrosor!

//
L 1A