fredag 28 november 2008

Freudiansk felsägning

En freudiansk felsägning är ett begrepp inom psykologin. Felsägningen går ut på att en person avser att säga en sak, men av misstag säger något annat. Det av misstag sagda är då det som personen faktiskt menar, på ett semi-omedvetet plan.

Felsägningen anses, enligt denna skola, vara ett tecken på en bortträngd längtan, t. ex. av sexuell karaktär eller något som på annat sätt socialt sett är olämplig att yttra.

Idag ringde jag Falun-kontoret. Ringde för att kolla om några grejer jag beställt hade kommit fram. Så här löd samtalet.

- Hej, jag tänkte bara ringa och kolla om grejerna jag beställt kommit fram till er i Falun, så jag vet om jag ska ligga med leverantören.

- Oj det var drastiskt

- Hahaha jag menade ringa, det här stannar mellan oss va?
- * Asgarv 10 min.
- * Hysteriskt skratt ytterligare 10 min
- Okej då säger vi så, ha det bra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm..my ass, "Freudiansk felsägning" du har juh "Tourettes".

Tourettes syndrom (TS) är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som gör att personen i fråga har upprepande reflexliknande rörelser och läten som kallas tics. De vokala ticsen(läten/ljud)kan också vara hela ord eller meningar. Oftast kommer de första ticsen vid 6–7 års ålder, men de kan också debutera både tidigare och senare.

HAHA

Anonym sa...

Ja, dina freudianer och andra felsägningar har man många goda minnen av.

Ms "DET FINNS VISST ETT ORD SOM HETER MAKULENDER!!!"