måndag 6 april 2009

Bulla, Bulla, Bulla


Bild: Mina bullar på min fina bricka. Jag har gjort dem själv, sådeså.


Idag har jag bakat och det var grymt jobbigt. Med tanke på att halva förra veckan och helgen spenderades i Stockholm, borde detta kallas en bedrift. Nu har jag bollmage och känner mig stor som en Gilbert Grapemamma.

Det jobbigaste med att baka bullar är inte själva bakandet utan missbelåtenheten som uppstår när en bulle inte är helt symmetrisk eller har rätt färg. Jag finner detta mycket besvärande eftersom man inte riktigt kan kontrollera händelseutvecklingen. En riktigt perfekt rå bulle kan placeras i en form och när man skjutsar in den i ugnen står man där som en stolt ankmamma och tänker att denna bulle kommer bli perfekt efter gräddning. Men inte, de bullarna gör en ofta besviken. Däremot kan en riktigt ful och ojämn kantbitsbulle med jättedåliga förutsättningar komma ut som den allra vackraste och mest proportionella.

Inga kommentarer: