tisdag 2 december 2008

Kulturtanter, flanellskjortor och rivningshus

Kom just hem från Kulturens hus, har lyssnat på Majgull Axelsson. Jag har varit helt betagen av henne i flera år och läst nästan alla hennes böcker. 95% av publiken var gamla kulturtanter och nu har jag ytterligare ett bevis på att det bor en tant i min unga kropp.

På väg hem tog jag mig fram på hoppa steg och som vanligt blir jag alldeles för betagen för min egen skull. Funderade både på att kidnappa henne och fråga om hon ville adoptera mig, men det var så mycket folk som ville ha sina böcker signerade så jag struntade i det.

Nu vill jag också bli författare och skriva om alla knasiga figurer som springer runt i mitt huvud om nätterna. Men innan jag sätter igång måste jag svälta mig själv, min inre bild av mig själv som författare innefattar att jag är mager, har jättelångt hår, hår under armarna, boendes i ett rivningshus. Där sitter jag i ett stort fönster med en gammal skrivmaskin med runda knappar, skrivandes med en cigg i ena handen och en alldeles för stor flanellskjorta. Sen pimplar jag vin också, ur stora dricksglas och tar bort korken med tänderna. Jag vet inte hur många gånger jag har frågat mig själv, varför ska jag alltid vara så pretto. Jag har sett alldeles för mycket film i mina dagar.

1 kommentar:

Headon sa...

jag skulle fan betala en slant för att få se just det där.
eller kanske att läsa om just det där ;)