onsdag 24 december 2008

Underskattad....



De senaste åren har Kan du vissla Johanna visats efter Kalle på julafton. Detta måste ju vara en av de mest underskattade filmerna i världshistorien. Det mesta är klockrent. Scenografin är lysande, sällan man skådar något liknande. Fotot är helt otroligt och sen skådespeleriet, kan det bli misslyckad när Per Oscarsson är med.

Jag vet inte vad det är med den här filmen, men den trycker på alla knappar hos mig. Redan i inledningen vill jag lägga mig i fosterställning och grina hysteriskt. Filmen är ofta beskriven som en varm och underhållande komedi med djup, vad är det för svammel. Den är rakt igenom hjärtskärande, men på ett fint sätt med en sällan skådad skildring av relationer.

3 kommentarer:

Headon sa...

herreminjävlar, vad jag är av raka motsatsen och avgrundshatar den filmen.
vill genast, istället för att ligga i fosterställning, slå in pannbenet på den där ungen.
det ska väl lära honom att vissla?
...eller så är det bara att den är en del av julen?...
...som jag älskar...
...mer än allt annat...
:)

Anonym sa...

jag hatar den där jävla ungen. per oscarsson är ju bra, oavsett. han skulle kunna sitta uppe på en stege och fisa och fortfarande vara bra. men ungjäveln, bespara mig från den lilla fjanten!

Fröken Öquist sa...

Nu håller du käften S! DU har helt fel och i min blogg har jag alltid rätt :P
Hel allvarligt, ungen spelar ju svintight. Skulle vilja se dig utföra den prestationen i den åldern.