torsdag 22 oktober 2009

När ordet vidrigt är lämpligt som rubrik

Jag vet inte om det är jag själv som blir mer och mer uppmärksam, eller om det är världen som blir allt jävligare. Det känns som om man allt oftare får vara upprörd. Arg behöver inte nödvändigtvis vara något negativt. Arghet kan tyda på engagemang och uppmärksamhet, även om det kan uttrycka sig på ett tonårsaktigt sätt. Hellre arg än läsandes Jotexkatalogen under fläkten, rökandes en cigarett, klagandes på ej nedfällda toalettsitsar.

Jag försöker ha ett fågelperspektiv. Jag försöker vara en sådan som inte bara läser de lokala nyheterna. Jag försöker att vara en sådan som inte tycker att en överkörd igelkott i Gällivare är mer värt att rapportera om, än könsstympning. De miljontals föräldralösa barnen. Torkan som direkt riskerar att ta flera miljoner människors liv. De naturkatastrofer som händer var och varannan dag, även där det inte befinner sig européer och amerikaner.

I relation till det känns problem som skolmat, löner, fallskärmar och vidriga politiker som en avlägsen ring på vattnet. Men det är dock problem som inte hade behövts finnas. Det är problem som kan försvinna.

Snorungar ska inte tjäna 120.000 för att stå i en målbur. Kommuner ska inte sponsra hockey med miljoner, när man inte kan ge barnen skolböcker. Slavarna på kommungolvet ska inte tappa helgtillägget när socialcheferna tjänar fyra gånger så mycket. Landsting ska inte renovera fasader när man inte kan behålla människor. Redan rika gubbar ska inte få betalt för ett jobb de inte utför. Politiker ska inte bli omvalda bara för att de haft ett uppdrag sedan länge och det har funkat okej. Vaccin ska inte köpas in för ett helt lands befolkning som riskerar "förkylning", när andra, många fler, inte får vaccinationer mot direkt livshotande sjukdomar.

När ska folk sluta vara så jävla vidriga. När ska staten och kommunerna sluta vara korrupta. När i helvete ska folk sluta bara se om sitt eget hus. När ska man sluta se åt det andra hållet. När ska man sluta tänka, det har ju alltid fungerat. När ska man sluta tro på vad folk säger bara för att de är auktoriteter. När ska folk börja använda sin analytiska förmåga. När ska det ske en förändring?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ingen idé att börja ta upp allt detta. Jag har redan grinat blod över allt det här i många år. Ilskan har bubblat över för längesen. En vacker dag lägger jag in mig på 32:a och biter sönder väggar, tak, golv, sängar, kuddar, personal, ALLT. /M

Headon sa...

I love you.
let's bilda klubb.

kapten_haddock sa...

Jooo! Det är idé. Det är det som gör oss till människor. Bara det inte får äta upp allt. Allt det andra fina.

Men fan vad jag blir glad när jag ser att du finns som reagerar. Som bryr dig.

Det är fan så fint!

Mera!