måndag 23 mars 2009

Kabbleka heter det faktiskt



Igår blev jag tvingad att se musikal. Mamma Mia. Jag klarade det, dock visade det sig att min svikare till hund är en musikalflata, jag känner besvikelse. Inte nog med det, i Skåne klipper de gräset nu, det sa det på radio och då är det sant. Här är det metervis med bajsbrun snö. Det finns inga tecken på vår, de få som finns är bara till för att förbrylla. Igår låg jag mitt på isen och kände kärlek till den här platsen, idag vill jag knivhugga mig själv. Må våren och kabblekorna komma snart, för vitsippor är man fan inte bortskämd med.

Lärde mig något nytt idag. De heter inte Kabeleka utan Kabbleka, även kallad Caltha palustris L. Jag klandrar mina lågstadielärare som än en gång lurat mig. Jag trodde poäng stavades påäng till högstadiet, inte underligt man känner sig nomin.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och eftersom att du bor en kvart från polcirkeln så lär det dröja innan blomjävlarna tittar fram. minst två-tre månader iaf. mohahahahahaha!

Anonym sa...

Hmmpf. Norr om Luleå heter det definitivt Kabeleka. "Snille och smak"? Pyttsan!